На п’ятдесятий день після Воскресіння Господнього Православна Церква відзначає Зішестя Святого Духа на апостолів. За земного життя Христос неодноразово розповідав Своїм ученикам, що після Його смерті Бог-Отець пошле їм Духа-Утішителя, Духа істини.

Цю подію описано в Діяннях святих апостолів. У юдеїв (євреїв та неєвреїв, котрі розмовляли різними мовами) було велике свято – П’ятдесятниця, в пам’ять дарування Богом пророкові Мойсею Десяти заповідей. Усі апостоли одностайно перебували в одній світлиці у Єрусалимі. Була дев’ята година ранку. Раптом зчинився шум із неба, ніби буря зірвалася й переповнила весь дім, і з’явились необпікаючі вогненні язики, і спочили по одному на кожному з учнів. Усі вони сповнилися Духа Святого, вийшли до народу і стали славити воскреслого Христа їхніми рідними мовами, яких раніше не знали.

Так Дух, за обітницею Спасителя, зійшов на апостолів і дав їм здатність і силу для проповіді Христового вчення всім народам, усьому світові. Вигляд вогню означає, що Святий Дух має силу спалювати гріхи, очищати, освячувати й зігрівати душі.

Проповідь подіяла так, що того дня увірували в Христа близько трьох тисяч чоловік. Таким чином почала будуватися на землі Церква Христова.

Перший день празника називається днем Святої Трійці, а другий – днем Святого Духа (третього дня цього торжества нема!). Це означає, що в усій повноті перед людьми явилася Пресвята Трійця – Єдиний Бог у Трьох Проявах, Трьох Іпостасях. Бог-Отець (перша Іпостась Трійці) діяв у всій повноті ще в часи Старого Заповіту. У Новому навчав і проповідував Син Божий (друга Іпостась). А від дня П’ятдесятниці до наших днів особливим чином діє Святий Дух (третя Іпостась). Але осягнути людським розумом, що таке Трійця, уповні неможливо.

Усі християни цього дня промовляють молитву до Святого Духа: «Царю Небесний, Утішителю, Духу істини, що всюди єси і все наповняєш, прийди, і вселися в нас, і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші».

Від Великодня до Трійці віруючі не звершують земних поклонів. І тільки цього дня відразу після Літургії служиться Вечірня із колінопреклонними молитвами на призивання Святого Духа.

Православні християни цими днями прикрашають оселі та храми маєм, або ж клечанням, – зеленими гілочками, квітами, а також зіллям, тож називають їх також Зеленими святами. Звичай цей – від Старозавітної Церкви, коли на П’ятдесятницю будинки і синагоги прикрашали зеленню в пам’ять того, як при Синайській горі все цвіло і зеленіло, коли Мойсей отримував скрижалі Закону (Десять заповідей). Сіонська світлиця, де на апостолів зійшов Святий Дух, у той час, за звичаєм, також була прикрашена гілками дерев і квітами.

За тиждень після Трійці, 27 червня, розпочинається Петрів піст (Петрівка), який триватиме до 12 липня.